Ook dit jaar zijn het aantal online bestellingen toegenomen, hier lees je de risico’s! 0

Online shoppen

De internetverkopers hebben dit jaar een top jaar gehad wat betreft het aantal bestellingen en het aantal geleverde pakketjes. Dat is misschien ook niet zo vreemd aangezien we in ieder geval een deel van dit jaar in corona lockdown hebben doorgebracht en geen fysieke winkels konden of wilden bezoeken vanuit gezondheidsredenen. Even een kwartiertje online shoppen was een van de weinige dingen die we tijdens corona wel nog konden doen en waar je jezelf blij mee kon maken. Het zal je daarom niet verbazen dat webwinkels in met name de detailhandel een omzettoename ervaarde. Maar niet alleen kleding en andere producten uit de detailhandel hadden succes, ook de voedselindustrie en horeca konden profiteren van de toename in het online shoppen. Dat klinkt misschien onschuldig, maar aan al dit online winkelen zit ook een keerzijde. Wij onderzoeken het voor je samen met de reden waarom we toch zo graag online shoppen. 

Waarom bestellen we toch zo massaal online onze artikelen?

Op de vraag waarom we tegenwoordig zo graag via websites winkelen zijn meerdere antwoorden mogelijk. Een groot deel komt door gemakzucht. Het is natuurlijk erg gemakkelijk om digitaal een aantal artikelen aan te klikken, een paar recensies te lezen en vervolgens via internetbankieren je bestelling af te rekenen. Binnen elke dagen staat je bestelde pakketje alweer voor je op de stoep. Bij veel webshops is dat zelfs al binnen een dag. Makkelijker kan het bijna niet toch? Bovendien blijft het aanbod aan internetartikelen en webwinkels dagelijks groeien. Je kunt tegenwoordig niet alleen kleding online kopen, maar ook al je witgoed, technologie en zelfs je boodschappen en andere huishoudelijke artikelen. Vaak kun je online ook diverse kortingscodes vinden van je favoriete winkels. Waarom zou je de deur nog uitgaan? En daar komt direct de volgende reden waarom dit jaar het aantal online bestellingen is toegenomen. We hebben het natuurlijk over de coronacrisis. Door de verschillende coronamaatregelen was het in sommige periodes van het afgelopen jaar lastig om naar fysieke winkels toe te gaan. De winkels waren dicht, moesten rekening houden met beperkte openingstijden en consumenten bleven weg in vrees voor hun eigen gezondheid. Online shoppen is dan een prettig en veilig alternatief. 

Wat kan onschuldig een beetje online shoppen toch voor risico’s met zich mee brengen?

Nu denk je wellicht, dat internet winkelen iedereen doet dat toch? Wat kan dat nu voor kwaad? Op zich is er natuurlijk niets mis met online shoppen. Het is gemakkelijk, het is veilig en het zorgt dat je meer tijd voor andere leuke dingen overhoudt. Je wekelijkse boodschappen worden immers bij je thuis voor de deur bezorgd en je hebt geen reistijd om naar je favoriete winkels te gaan. Daarnaast zorgen al die internetbestellingen voor een hoop werkgelegenheid. Wat denk je bijvoorbeeld van alle magazijnmedewerkers, administratieve hulpen en inpakkers die nodig zijn om al die internetbestellingen te verwerken? Verder zijn er natuurlijk postbezorgers nodig om alle pakketjes veilig bij je thuis te bezorgen en website bouwers die alle webshops moeten maken en beheren. Flink wat werkgelegenheid dus. Het grootste risico in veel internet bestellingen is echter voor het klimaat. Al die bestellingen doen een groot beroep op de kartonvoorraad voor al het verpakkingsmateriaal van de pakketjes. Daar moeten weer nieuwe bomen voor gekapt worden of er wordt gekozen voor plastic wat weer zijn eigen problemen met zich meebrengt. Tel daarbij op de milieu-impact van de pakketbezorging zelf. Met name wanneer gekozen wordt voor snelle bezorging zal deze minder efficiënt worden ingericht. Daarnaast werkt het gemak van online shoppen ook in de hand dat we meer gaan consumeren en dat zorgt weer voor meer verbruik van grondstoffen. 

Gelukkig kunnen we zelf bijdragen aan een kleinere milieu-impact. Shop bijvoorbeeld tweedehands, consuminder en laat je pakket op een centrale plaats bezorgen die je lopend of met de fiets kunt bereiken. Doe jij ook mee?

Previous ArticleNext Article
NIEUWS ·

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.